|
|
|||
|
|||
|
Hei,
Jeg vil bare si at jeg skal flytte til Norge og at jeg skal bli en riktig nordmann (håper jeg i hvert fall )Jeg har jo vært i Ålesund i Januar 2010 (Jeg er den samme personen som Fjellstua men kan ikke logge meg inn på ordentlig akkurat nå, beklager) og har fått beskjed fra hotellet der jeg har jobbet at jeg får komme tilbake. Med andre ord: Jeg skal flytte til Ålesund og skal begynne å jobbe der fra 01/07-31/12/10 Akkurat nå er jeg opptatt med å lete etter et rom i et kollektiv, men jeg har dessverre på følelsen at det finns svært få bofellesskaper. Jeg har satt inn flere annonser i Smp og NyttiUka, men allikevel har jeg ikke funnet noe enda. Er på utkikk hele tiden, blant annet på hybel.no, finn.no osv. Dessuten har jeg kjøpt en bil (allerførste bilen min) og skal ta bilen med meg til Norge selvfølgelig. Har tenkt meg at jeg skal bli underveis omtrent tre dager. Det trengs å komme fra Mainz/Frankfurt til Ålesund via Puttgarden, Öresund, Göteborg, Oslo og Lillehammer. Jeg har lest at jeg må ikke betale avgifter eller gebyrer eller noe lignende ved tollen hvis jeg kan bekrefte at jeg skal bli kun 6 måneder i Norge. Det stemmer nok, ikke sant? Ellers hadde jeg ikke kjøpt en bil på forhånd. Dessuten lurer jeg på om alt er i orden med forsikringen. Hotellsjefen har sagt til meg at alle er forsikret i Norge gjennom folketrygden mens de er på jobb. Men det er jo kun til et viss grad? Og jeg må bare gå til politiet i Norge en gang (tror innen 3 måneder) og må si at jeg har flyttet hit osv, ikke sant? Er 18 år og det er naturligvis første gangen at jeg skal flytte hjemfra og til utlandet. Det er derfor jeg lurer på om jeg har glemt noe, noe som jeg ikke har tenkt på i det hele tatt men som er veldig viktig? Noe som må gjøres? Dessuten skal jeg lære meg litt mer norsk. Jeg skal jobbe i bookingavdelingen og er litt nervøs fordi jeg har det vanskelig med å skjønne norske navn. Jeg mangler helt enket følelsen hvordan en navn skal uttales og skrives og det kan jo være pinlig og ganske besværlig av og til. Jeg har funnet en liste med norske navn på den norske wikipedia, men allikevel vet jeg ikke hvordan man uttaler norske navn. Kanskje dere kan tipse meg eller hjelpe meg? Jeg skal lære meg å stave på ordentlig, det er jo også viktig. Ville sette stor pris på om dere kunne hjelpe med i forbindelsen med flyttingen til Norge og med språket. Ha en fortreffelig uke videre! Svensk |
![]() |
|
||||||
| Themen-Optionen | |
| Ansicht | |
|
|