Trolljentas Verden - Norwegenforum

Trolljentas Verden Teilnahmebedingungen Impressum TV Planer Chat Googlemap ME Norwegenlinks
Zurück   Trolljentas Verden - Norwegenforum > Kultur, Sprache, Kommunikation > Forum på norsk

Antwort

Themen-Optionen Ansicht
Alt 16.11.2009, 14:48
Snøfnugg Snøfnugg ist offline
neu dabei

Snøfnugg hat noch keine Bewertung erhalten
Standard skriver i norsk (ikke helt nybegynner)

hei sammen
jeg (37, sveitsjenta) er en ny besøker her og jeg søker personer for skriver i norsk. jag har besøkt for et år et norskkurs og nå jeg vil ikke glemme alt. jeg vet, jeg gjøre mange feiler men jeg synes man kan forstå hva jeg vil skrive eller hva jeg vil "si". det er lit vanseklig for meg og så jeg arbeider (skriver) med ordbøker og bøker fra norskkurset. jeg bruker mye plass på bordet :-)
har du lyst og tid og tålmodighet ... jeg gleder meg for e-posten din.
vennlig hilsen
Alt 16.11.2009, 15:28
Benutzerbild von Mia
Mia Mia ist offline
Moderator

Mia hat noch keine Bewertung erhalten
Standard

Jeg for min del kan dessverre ikke love å utveksle epost-meldinger, men å ha en thread gående der man kan kikke forbi og delta i konversasjonen, det synes jeg er flott.

Hva tenkte du angående dine feil (joda, de finns, men du har for så vidt rett: det er likevel lett å skjønne hva du mener), har du lyst til å bli korrigert? Ellers ville jeg foreslått å bare komme i gang og lære av hverandre, så blir det mindre hakkede og kjedelig, kanskje.

Det er forresten sjeldent at jeg har så mye tid som i dag: er hjemme med en syk unge (joda, er sannsynligvis svineinfluensa). Men pytt, pytt.

Så er dette en utrolig grå dag. Den har nesten ikke lysnet i det hele tatt, men blir gryende frem til den forsvinner igjen. Kjølig regn, lav skydekke, søkkvåtte unger som kommer hjem fra skolen...nå lager jeg en asiatisk solskinns-middag, og senere blir det kos foran peisen.

Hva er det du holder på med?

Hilsen fra Sørlandet,
Mia
Alt 16.11.2009, 15:30
Benutzerbild von I.M.
I.M. I.M. ist offline
Der Fruchtige vom Lande

I.M. hat noch keine Bewertung erhalten
Standard

Hei,
Hvorfor ikke bare bruke forumet? På den måten får du flere deltagere og dermed muligens en mer livlig korrespondanse.

Jeg har tatt meg friheten til å rette litt på det du skrev (forhåpentlig uten feil!):
Zitat:
Hei alle sammen,
Jeg (37, sveitsisk jente) er en ny besøkende her, og jeg leter etter personer å skrive på norsk til. Jeg har gått på norskkurs i ett år, og nå vil jeg ikke glemme alt. Jeg vet at jeg gjør mange feil, men jeg synes man kan forstå hva jeg vil skrive eller si. Det er litt vanskelig for meg, så derfor bruker jeg ordbøker og lærebøker fra norskkurset. Jeg bruker mye plass på bordet. :-)
Har du lyst, tid og tålmodighet gleder jeg meg til e-posten din.
Vennlig hilsen
Alt 16.11.2009, 20:24
Snøfnugg Snøfnugg ist offline
neu dabei

Snøfnugg hat noch keine Bewertung erhalten
Standard

hei Mia
hei I.M.
jeg er så happy, mange takk for svaret din. også takk for rette teksten min, så jeg kan se feilen min og det er bra for lærer. hm, jeg tenker jeg må svare rask i forumet men jeg har kjanske tid bare på helge. jeg er ikke så flink i skriver uten bøker. likevel jeg vil gjerne ha kontakt i norsk.
i dag jeg har tid for skriver. på arbeidsplassen vi har korttidsarbeid og så jeg har en dag i tillegg fri. her er også grå og overskyet, av og til å regne det. men ute det er ikke kald vi har 13° i dag. i liker høstvær med vinden. jeg er en store stearinlysfan og så jeg liker vinteren og høsten.
mia, jeg ønsker pasienten din god bedring!
jeg ønser dere en god kveld og en fint uke.
Alt 17.11.2009, 08:11
Kegelchen Kegelchen ist offline
Erfahrener Benutzer

Kegelchen hat noch keine Bewertung erhalten
Standard

Hallo dere,

jeg skal også innbringe meg litt
Jeg synes det er bedre å skrive her på forumet, så blir (som I.M sa) konversationen mye mer fargerik.
Jeg er helt sikkert på at jeg er ikke feilløs, men jeg skal prøve å hjelpe deg litt.
Og alle andre deltakere som har lyst kan gjerne rett det jeg har gjort feil i Snøfnugg´s tekst og i min tekst selvfølgelig :

Jeg er så glad, mange takk for deres svar (du mener sikkert både I.M. og Mia, eller?) Også takk for at dere rettet teksten min, så at jeg kan ser feilene mine
og det er bra for å lære. (settningen som kommer nå forsto jeg ikke helt, men jeg prøve det) hm, jeg tenker at jeg må gi rask svar, men jeg har kanskje bare tid på helgen. Jeg er ikke så flink i å skrive uten bøker. Likevel vil jeg gjerne har kontakt på norsk. I dag har jeg tid å skrive. På arbeidsplassen har vi korttidsarbeid og derfor har jeg i tillegg en dag fri. Her er det også grå og overskyet, av og til regner det. Men det er ikke kald, vi har 13° idag. Jeg liker høstværet med vinden. Jeg er en store stearinlystilhenger og derfor liker jeg vinteren og høsten.
Mia, jeg ønsker patienten din god bedring!
Jeg ønsker dere en god kveld og en fin uke.

Her i Oslo er det mye regn og for noen dager siden så snødde det, ellers har det blitt varmer siste dagen, det er ca. 5 grader. For min del må det heller ikke bli kalder, jeg er en sommermenesker
Hva slags hobbier har dere egentlig?

Hilsen Kegelchen
Alt 17.11.2009, 09:13
Benutzerbild von I.M.
I.M. I.M. ist offline
Der Fruchtige vom Lande

Standard

Zitat:
Zitat von Snøfnugg Beitrag anzeigen
hei Mia
hei I.M.
jeg er så happy, mange takk for svaret din. også takk for rette teksten min, så jeg kan se feilen min og det er bra for lærer. hm, jeg tenker jeg må svare rask i forumet men jeg har kjanske tid bare på helge. jeg er ikke så flink i skriver uten bøker. likevel jeg vil gjerne ha kontakt i norsk.
i dag jeg har tid for skriver. på arbeidsplassen vi har korttidsarbeid og så jeg har en dag i tillegg fri. her er også grå og overskyet, av og til å regne det. men ute det er ikke kald vi har 13° i dag. i liker høstvær med vinden. jeg er en store stearinlysfan og så jeg liker vinteren og høsten.
mia, jeg ønsker pasienten din god bedring!
jeg ønser dere en god kveld og en fint uke.
Hei,
Jeg skal her foreta en rettelse av din tekst uavhengig av Kegelchens versjon.
Zitat:
Jeg er så glad; mange takk for svarene deres. Takk også for at dere rettet teksten min, slik at jeg kan se feilene mine og det er bra for å lære. Jeg synes at jeg burde svare raskt, men jeg har kanskje bare tid i helgene. Jeg er ikke så flink til å skrive uten bøkene, men likevel vil jeg gjerne ha kontakt på norsk. I dag har jeg tid til å skrive, siden vi på jobben har korttidsarbeid slik at jeg har en ekstra fridag. Været her er også grått og overskyet, av og til regner det. Men det er ikke kaldt ute; vi har 13° i dag. Jeg liker høstvær med vind. Jeg er en stor tilhenger av stearinlys og liker høsten og vinteren.
Mia, jeg ønsker pasienten din god bedring!
Jeg ønsker dere en god kveld og en fin uke.
Alt 17.11.2009, 09:35
Benutzerbild von Mia
Mia Mia ist offline
Moderator

Standard

Jeg skal ikke love at jeg korrigerer alt, som jeg sa før synes jeg at det et forstyrrende element i konversasjonen. Men bare litt til Kegelchens tekst:

"settningen som kommer nå forsto jeg ikke helt, men jeg prøve det": Setningen som kommer nå forstod jeg ikke helt, men jeg prøver det.

"jeg er en sommermenesker": Jeg er et sommermenneske, Mensch ist intetkjønn

Jeg er en store stearinlystilhenger: jeg er en stor.. tilhenger

Mer har jeg ikke lyst til å rette; selv har jeg opplevd det slik at å snakke, å bli selv oppmerksom på måten hvordan andre sier og skriver det de vil uttrykke, hjelper mest i å lære seg norsk. Heldigvis er språket såpass beslektet at man kan transferere utrolig mye fra tysk til norsk og omvendt (For eksempel uttrykk som : retthaversk (rechthaberisch), overhodet (überhaupt), ømfintlig (empfindlich), omme (um, i.S. von vorbei))

Nå skal jeg begynne med dagens gjøremål (ved siden av å passe sønnen min), skal forberede et kurs, kjøpe en oppvaskmaskin og noen takstein, rydde, vaske osv...jeg vet godt hvorfor jeg vanligvis har en jobb og ikke jobber hjemme.

Ha det så lenge, Mia
Alt 17.11.2009, 09:41
Benutzerbild von I.M.
I.M. I.M. ist offline
Der Fruchtige vom Lande

Standard

Zitat:
Zitat von Mia Beitrag anzeigen
"settningen som kommer nå forsto jeg ikke helt, men jeg prøve det": Setningen som kommer nå forstod jeg ikke helt, men jeg prøver det.
"Forsto" er faktisk også riktig, akkurat som "å stå" kan bli til "sto" eller "stod".
Alt 17.11.2009, 10:01
Benutzerbild von Mia
Mia Mia ist offline
Moderator

Standard

@I.M.: jo, det stemmer, selv om det offisielt (f.eks. håndbok i grammatikk og språkbruk eller i wiki-listen http://no.wiktionary.org/wiki/Wiktio...ke_verb_(norsk)) bare står i parentes.

Er det noen som vet noe mer om det?
Alt 17.11.2009, 10:12
Benutzerbild von I.M.
I.M. I.M. ist offline
Der Fruchtige vom Lande

Standard

Zitat:
Zitat von Mia Beitrag anzeigen
Er det noen som vet noe mer om det?
Hva mer er det å vite? "Stå" blir til "stod" eller "sto", "forstå" blir til "forstod" eller "forsto". Se også dette, jfr. dette.

Zurück   Trolljentas Verden - Norwegenforum > Kultur, Sprache, Kommunikation > Forum på norsk

Themen-Optionen
Ansicht