Trolljentas Verden - Norwegenforum

Trolljentas Verden Teilnahmebedingungen Impressum TV Planer Chat Googlemap ME Norwegenlinks
Zurück   Trolljentas Verden - Norwegenforum > Kultur, Sprache, Kommunikation > Forum på norsk

Antwort

Themen-Optionen Ansicht
Alt 17.11.2009, 10:31
Benutzerbild von Kuboå
Kuboå Kuboå ist gerade online
*****-Dog

Kuboå hat noch keine Bewertung erhalten
Standard

Zitat:
Zitat von Mia Beitrag anzeigen
@I.M.: jo, det stemmer, selv om det offisielt (f.eks. håndbok i grammatikk og språkbruk eller i wiki-listen http://no.wiktionary.org/wiki/Wiktio...ke_verb_(norsk)) bare står i parentes.

Er det noen som vet noe mer om det?
Ja, jeg. "Sto" var tidligere en sideform av "stod", derfor vil den stå i parentes i eldre (dvs. eldre enn fire, fem år) ordlister. Ordningen med hoved- og sideformer ble imidlertid avskaffet i 2005, og nå er alle tillatte formene likestilte. "Sto", "ba", og "dro" er altså like riktige som "stod", "bad" og "drog".
Alt 17.11.2009, 10:34
Benutzerbild von Kuboå
Kuboå Kuboå ist gerade online
*****-Dog

Kuboå hat noch keine Bewertung erhalten
Standard

Zitat:
Zitat von I.M. Beitrag anzeigen
Hva mer er det å vite?
F. eks. en forklaring på hvorfor "sto" noen ganger står oppført i parentes og andre ganger ikke.
Alt 17.11.2009, 10:40
Benutzerbild von I.M.
I.M. I.M. ist offline
Der Fruchtige vom Lande

I.M. hat noch keine Bewertung erhalten
Standard

Zitat:
Zitat von Kuboå Beitrag anzeigen
F. eks. en forklaring på hvorfor "sto" noen ganger står oppført i parentes og andre ganger ikke.
Greit nok, men det gjør verken det ene eller det andre mer eller mindre riktig.

Forøvrig fremstår noen av disse eksemplene som ganske antikverte i dag, f.eks. "bad", "drog" eller "gav".
Alt 17.11.2009, 12:18
Kegelchen Kegelchen ist offline
Erfahrener Benutzer

Kegelchen hat noch keine Bewertung erhalten
Standard

Zitat:
Zitat von Mia Beitrag anzeigen
Jeg skal ikke love at jeg korrigerer alt, som jeg sa før synes jeg at det et forstyrrende element i konversasjonen. Men bare litt til Kegelchens tekst:

"settningen som kommer nå forsto jeg ikke helt, men jeg prøve det": Setningen som kommer nå forstod jeg ikke helt, men jeg prøver det.

"jeg er en sommermenesker": Jeg er et sommermenneske, Mensch ist intetkjønn

Jeg er en store stearinlystilhenger: jeg er en stor.. tilhenger

Mer har jeg ikke lyst til å rette; selv har jeg opplevd det slik at å snakke, å bli selv oppmerksom på måten hvordan andre sier og skriver det de vil uttrykke, hjelper mest i å lære seg norsk.

Ha det så lenge, Mia
Tusen Takk for korrekturen Mia
takk at du minnet meg at menesker er intetkjønn og "storE" er dessverre bare en skrivefeil, men fint at du korrigerte litt. På job er det nemlig ingen som sier noe til feilene mine, bare når jeg spør om det ene eller det andere var riktig eller feil.
Selv om dem vet at dem gjerne kan korrigere.

Kjenner dere til Facebook? Jeg tror jeg må endelig melde meg på, jeg prøvde å unngå dette, men det er så mye venner som invitere enn eller spør om man har fått med seg det ene eller andere. Men NEI Kegelchen få ikke noe med seg i det heletatt, fordi hun er ikke meldt på Facebook. Men har tenkt om det og kom til beslutningen at jeg gjør det , det gjør til sist ikke vondt

Hva tenker dere om dette?

Ha det, Kegelchen
Alt 17.11.2009, 12:39
Benutzerbild von Mia
Mia Mia ist offline
Moderator

Mia hat noch keine Bewertung erhalten
Standard

Zitat:
Zitat von Kuboå Beitrag anzeigen
Fint at i hvert fall du forstår meg, Kuboå . Jeg pleier å systematisere og abstrahere i hodet når jeg finner sammenheng eller forskjell, slik at jeg også begynner å lure på grunnen for en parentes når jeg leser den.

Jeg tenkte forresten at det kanskje fantes en slags logisk linje i å benytte stod eller sto, som evt innebar at man burde da konsekvent også bruke noen verbformer fremfor noen andre - skjønner dere hva jeg mener?

Zurück   Trolljentas Verden - Norwegenforum > Kultur, Sprache, Kommunikation > Forum på norsk

Themen-Optionen
Ansicht