|
|
|||
|
|||
|
Hei hei,
Det er første gangen jeg er i Norge og jeg har lyst å fortelle dere hvordan det går med meg og norsken min. Jeg har lært norsk i tre måneder med Assimil på egen hånd og var veldig forventingsfull da jeg kom hit. Jeg skulle egentlig fra Frankfurt til Danmark og sen videre med flyet til Ålesund, men første flyet var forsinket og jeg har mistet flyet til Ålesund. SAS har sagt til meg at jeg må til Oslo og sen videre Ålesund. Det var mer eller mindre første gangen at jeg har snakket norsk og det gikk helt greit. Da jeg kom til Ålesund tenkte jeg at alt var bra, men dessverre var baggasjen min vekk. Det var selvfølgelig ikke særlig flott. Jeg jobber på et hotell i Ålesund i resepsjonen og synes at det er veldig gøy og spennende. I begynnelsen har det vært litt vanskelig fordi folk bruker her mange forskjellige dialekter og hver eneste gang jeg har snakket i telefonen var det grusomt ![]() Men igår gikk det veldig greit flere ganger og jeg har på følesen at jeg har blitt bedre på norsk. Jeg skal bli her i 14 dager (5 er allerede over) og jeg synes nå at det var veldig bra at jeg har kommet hit. Jeg er veldig glad i byen og ble sjarmert da jeg kom hit. Ha det! Hilsen fra Møre og Romsdal :-) |
|
|
||||
|
||||
|
Zitat:
Du verden, jeg synes du skriver meget godt etter å ha lært på egenhånd i bare tre måneder! Det er litt rusk når det gjelder de grammatiske tidene, men jeg var aldri i tvil om hva du prøver å formidle meg som leser. Jeg har likevel tatt meg friheten til å foreta noen endringer i teksten din. Jeg håper det hjelper deg litt.
|
||||
|
||||
|
Zitat:
|
||||
|
||||
|
Må innrømme jeg er også veldig imponert over din norsk!
![]() |
|
|
||||
|
||||
|
Sjekket dette - du har rett i at begge deler går, og at "vekk" er den mest vanlige formen. Jeg trodde at "vekke" var det eneste rette i skriftlig form, men slik er det altså ikke.
|
||||
|
||||
|
Arbeidskollega min forklarde meg, at du bruker "vekk" når ein ting er heilt vekk og "bort" når du rudde noko frå ein stad til ein annan.
![]()
|
||||
|
||||
|
jepp..helt korrekt..sånn lærte jeg dette også og så pleier jeg å bruke det ;-) ;-)
|
||||
|
||||
|
Zitat:
![]() Forresten er jo "bort" og "borte" forskjellige ting, men du mente sikkert sistnevnte.
|
||||
|
||||
|
Zitat:
Men, for meg er pengane heilt vekk!Zitat:
Du har heilt rett."Borte" betyr, på ein stad som ligg meir eller mindre langt frå eit utgangspunkt. "Bort" betyr, frå ein stad til ein annan som ligg lenger unna
"Besser, für etwas zu kämpfen, als für nichts zu leben." General George S. Patton Geändert von Fjellreven (22.01.2010 um 20:12 Uhr). Grund: rsf ? |
|
|
|||
|
|||
|
Jeg lurer faktisk på om jeg skal spørre i morgen om jeg kan få et bekreftelse at jeg har vært her?
Jeg har egentlig tenkt meg å gjøre dette, men er nå litt usikker på det fordi jeg vet ikke om det er vanlig her i Norge eller om det er litt rart hvis man vil ha et slags "Arbeitszeugnis". Hva synes dere? Som sagt, jeg er bare her i to uker og det er første gangen i Norge og jeg vil egentlig helst ikke vekke oppsikt med store krav. Takk på forhånd |
![]() |
|
||||||
| Themen-Optionen | |
| Ansicht | |
|
|